Films en docu's,  Media,  Sisi serie

Sisi, review vijfde aflevering

Hier dan de review van de vijfde aflevering van de serie Sisi. De aflevering begint waar de vorige aflevering eindigde, bij de aanslag op de keizer. In deze aflevering zijn er maar weinig vergelijkingen te maken met de Sissi trilogie, maar doe dat stiekem wel.

Wat vind ik ervan?

Intro

®RTL. Jannik Schümann en Dominique Devenport. Het keizerspaar is op bezoek in Hongarije.

De aflevering begint waar de vorige aflevering eindigde. De aanslag op de keizer, waarbij hij in zijn hals werd geraakt.  Een oorlog wordt nog uitgevochten met Oostenrijk als de verliezer. Dan komen ze terecht in Hongarije om een verdrag te tekenen, waarbij Gyula Andrassy een grote rol speelt. En dan is er weer een poging tot een aanslag. Ze moeten de keizer wel hebben…
De aflevering eindigt ook in Hongarije, waarbij ze op het eind een verdrietig bericht krijgen.

Historisch besef

Zoals ik al schreef, en je aan het einde van aflevering vier ook kon zien, is er een aanslag op de keizer. Hierbij werd hij in zijn hals geraakt. In werkelijkheid is dit ook gebeurd, alleen wat minder ernstig dan in de serie wordt voorgedaan. János Libényi viel op 18 februari 1853 de keizer aan met een keukenmes. Hierbij werd hij in zijn hals geraakt, maar de verwonding viel mee, mede dankzij de kraag van zijn uniform. Toch heeft hij er wel last van gehad. De wond raakte geïnfecteerd, waardoor de genezing langer duurde. Hij had een tijdje last van duizeligheid en een verminderd gezichtsvermogen. (Bron)
De tijd waarin zich dit dus werkelijk afspeelde was in 1853, nog voordat hij Elisabeth ontmoet had in Ischl. Wat wel klopt, en misschien verbazing opwekt, is dat hij inderdaad naar de Hofburg werd gebracht, waar hij werd onderzocht door een arts.
Ook de oorlog, die in de vierde aflevering al was begonnen, gaat hier verder. De oorlog wordt ook uitgevochten in Solferino. En op zich klopt dit. Wat ook klopt, is dat keizer Franz Joseph er zelf bij was, alhoewel ik denk dat hij persoonlijk niet meevocht, maar hij had wel de leiding. Wel heeft hij zijn manschappen al huilend aangemoedigd voor hem te vechten toen bleek dat de strijd eigenlijk al verloren was. In de serie zie je dit wel terug, wanneer hij een Oostenrijkse soldaat vastgrijpt en hem toeschreeuwt dat hij moet vechten voor hem. Wat dan weer niet klopt, is het tijdsbeeld. Deze oorlog was in 1859 en niet zoals in de serie in 1855/56.
En of Sisi werkelijk de gewonde soldaten heeft verzorgd betwijfel ik alsnog. Mocht het toch kloppen, dan pas ik dat aan. Wel heeft Sisi in haar hele leven veel gewonde soldaten bezocht, die na contact met haar, allemaal zeer lovend waren over de keizerin. Dit komt ook terug in de serie, waarin Franz haar dat meedeelt.
Contacten met Gyula Andrassy ontstonden pas na 1864. De serie speelt zich af in 1855/56/57. Dit klopt dus niet. Wat wel klopt, is dat er geruchten waren dat Sisi zwanger zou zijn van Andrassy. Franz Joseph verweet Sisi dit in de serie, wanneer hij erachter komt dat ze zwanger is van hun tweede kind. In werkelijkheid waren die geruchten er pas na 1867 en bij de zwangerschap van het vierde kind.
Het bezoek aan Hongarije in de beginjaren van hun huwelijk klopt wel en ook dat ze hun beide dochters meenamen op die reis, tegen advies van aartshertogin Sophie in, klopt.

En zoals ik in de vorige review ook al aangaf, het blijft me nog steeds een raadsel waarom er zo gerommeld is met de gebeurtenissen, die werkelijk hebben plaatsgevonden, en de betreffende tijd waarin het plaats vond.

Karakters

®RTL. Désirée Nosbusch als aartshertogin Sophie, de moeder van keizer Franz Joseph en tante van Sisi.

Sisi weet zich steeds beter te handhaven aan het hof.  Ze laat zich niet meer alles welgevallen. Ook zie je meer haar rebelse karakter terug en haar wil om bepaalde zaken door te drijven, zoals het meenemen van haar kinderen naar Hongarije. Ze weet met haar charme de Hongaren op hun hand te krijgen en dat Franz Joseph dat door had, is wel zeker. Ook is ze alert, ze vertrouwt ook niet alles en waarschuwt Franz zelfs voor een eventuele aanslag.

Franz Joseph is veel liefdevoller naar Sisi toe. Ook al laat hij soms zijn woede aan haar zien, en in dit geval, mede gevoed door een oorlog die hij aan het verliezen was. Hij laat ook zien enorm jaloers te kunnen zijn. Franz heeft Sisi meer nodig, al wil hij veel dingen nog alleen doen. Maar hij beseft wel dat hij de charme van zijn vrouw moet inzetten om dingen voor elkaar te krijgen.

Sophie blijft een vrouw die haar zoon graag advies geeft, maar ook haar zoon zet zich iets meer af en gaat in Sisi’s wens mee de kinderen mee te nemen op reis. Sophie is hier op tegen vanwege alle mogelijk gevaren in Hongarije. Toch kan ze niet anders dan lijdzaam toe zien hoe Sisi meer haar plek inneemt, ook al neemt ze dat Sisi niet kwalijk.
Toch vindt ze dat Sisi zich meer als moeder moet gedragen en houdt dan ook de deur voor Sisi even dicht als ze haar dochter wil zien. Toch laat Sisi zich dat niet helemaal gebeuren, ze eist de zorg voor haar kinderen op.

Fanny heeft een relatie met Bela, de man die al meerdere aanslagen heeft gepleegd of geprobeerd te plegen tegen de keizer. Maar ook Bela heeft een reden. In flashbacks zie je hem met een kind op zijn arm. Waarschijnlijk is hij zijn kind verloren tijdens de opstanden. Toch verteld Fanny tegen graaf Grünne dat ze de aanslagpleger heeft gezien.  Ze is erg betrokken bij Sisi en haar kinderen. Ze is zelfs trots op haar vriendin. Jaloers is ze wel op de keizer.

Kinderen

Ik kan het toch niet laten, een kleine vergelijking met de Sissi trilogie. In de trilogie zien we maar één kind. In deze serie zien we twee kinderen, namelijk Sophie en Gisela. Dat klopt beter bij de werkelijkheid. In de trilogie wordt heel erg de nadruk gelegd op dat haar kinderen zijn afgepakt door aartshertogin Sophie. Daar is in deze serie niet zo’n sprake van. Wel ontlast Sophie de zorg voor de kinderen, maar Sisi is vaak bij de kinderen. Wel trekt Sisi de zorg meer naar zich toe.

Conclusie

Ik vind de serie steeds beter worden, ook al kloppen historische feiten niet altijd. De Sisi in deze serie komt denk ik wat dichter bij de werkelijke keizerin dan in de Sissi trilogie. En om alvast vooruit te verklappen, dat ga je zeker merken in de zesde en laatste aflevering.
De kostuums zijn meestal prachtig, maar soms ook wat te modern. Ik mis wel de vader en broers van de keizer in deze serie.

Abonneer
Laat het weten als er