Films en docu's,  Sisi serie

Een review van Sisi seizoen 2

Dominique Devenport als keizerin Elisabeth.

Inmiddels heb ik het hele seizoen 2 van de Sisi serie gekeken. Ik kan me voorstellen dat je als je niet bekend bent met het verhaal van de echte keizerin je deze serie ongetwijfeld fantastisch zult vinden. En ik hoop ook dat door deze series, zowel Sisi van RTL+ als ook Die Kaiserin op Netflix, er meer interesse komt voor het leven van Keizerin Elisabeth van Oostenrijk. Maar als een beetje een ‘Sisi – kenner’ valt dit seizoen 2 nog meer tegen dan seizoen 1.

Seizoen 2 begint met de geboorte van Rudolf. Dus de serie zou zich nu moeten afspelen in het jaar 1858. Maar bijna alle gebeurtenissen die in dit seizoen verder voorkomen, zijn allemaal van een latere periode. Als ze überhaupt al gebeurd zijn. De meeste gebeurtenissen spelen zich af in de jaren 1866/1867. Ruim 9 jaar te laat. Ook in seizoen 1 werden gebeurtenissen in een verkeerd tijdsbeeld geplaatst. Dat is in dit seizoen niet anders, maar het voelt nog extremer als in seizoen 1, mede ook omdat hier zaken worden neergezet die daadwerkelijk niet zijn gebeurd.
Serieus vind ik dit een gemiste kans van RTL+ om eens iets goeds neer te zetten, een serie te maken die dichtbij de werkelijkheid ligt. Wat dat betreft doet de film Corsage dat een heel stuk beter.

In het algehele beeld vind ik de scenes prachtig gefilmd. De kostuums doen wel te modern aan. En ook in dit seizoen is er niet gefilmd op originele locaties, maar dat zal ook zijn redenen hebben. Franz Joseph lijkt er wat vriendelijker op geworden, maar zo af en toe valt hij terug in het gewelddadige. Elisabeth wordt toch ook wel neergezet als een vrouw die vecht voor haar idealen, maar ook de neerslachtigheid laat men zien. De koelte die ze naar haar pasgeboren zoon laat zien past ook wel bij de werkelijkheid. Ook goed is haar liefde voor paarden te zien. Elisabeth stond erom bekend de wildste paarden rustig te krijgen en dat brengt men goed over.

Pas op:  Hieronder spoilers. Niet lezen als je dit nog niet weten wilt.

Maar dan de andere kant. Er kloppen heel veel zaken niet. En waarom meld ik dat hier en ook in de andere reviews? Deze site gaat over het leven van keizerin Elisabeth en daar wil ik natuurlijk graag ook informatie over geven. Als er dan series of films verschijnen is het misschien wel fijn te weten of het allemaal wel klopt. Velen zullen naar deze serie kijken en kunnen denken dat dit werkelijk het leven van Elisabeth is en dat is natuurlijk niet helemaal het geval.
De geboorte van Rudolf is in 1858. Dus historische gebeurtenissen zouden hier ook moeten passen bij deze tijd, maar de meeste gebeurtenissen spelen zich af in het jaar 1866/1867.

• Oostenrijk was lid van de Duitse Bond en nam hier zelfs de leiding. Otto von Bismarck, die een grondige hekel had aan Oostenrijk, wilde graag zijn eigen Duitse grootmacht zijn. Tot zover klopt het wel. Maar nu wordt Bismarck hier al neergezet als minister-president, maar dat werd hij pas in 1862.  De oorlog die hij voerde tegen Oostenrijk was pas in 1866, een oorlog die maar zeven weken duurde en die Oostenrijk verloor.
  • Sisi nam echt niet de regeringstaken van haar man over. Dat had ze misschien wel gewild, maar dat mocht ze zeker niet.
  • Franz Joseph heeft wel zijn vrouw naar Hongarije gestuurd, omdat ze daar erg geliefd was. Men was bang dat er in Hongarije opstanden zou komen en dat de Hongaren aan de kant van Pruissen zouden gaan staan en dan zouden ze zeker de oorlog verliezen. Elisabeth naar Hongarije sturen was puur een charme offensief. Elisabeth had wel haar kinderen meegenomen naar Hongarije, in de serie zie je dit niet. In werkelijkheid speelt zich dit af in 1866 en niet in 1858.
  • Franz Joseph vocht echt niet zelf mee op het slagveld. Hij had in een aantal oorlogen wel de legerleiding.
  • Of Ludovika Otto von Bismarck gekend heeft weet ik niet, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat Bismarck zich door Sisi en Ludovika zou hebben laten beïnvloeden.  Wel hebben Bismarck en Elisabeth elkaar wel eens ontmoet. Of ze elkaar ook echt gesproken hebben is voor mij onbekend. Op één officiële gelegenheid waarbij Bismarck aanwezig was verliet Elisabeth zelfs de zaal, omdat ze zich onwel voelde.  Ludovika was wel erg tegen het beleid van haar Pruisische zwager, de man van haar zus Elise, schrijft ze in haar brieven.
  • Sisi (en ook Franz Joseph) mocht echt niet worden aangesproken worden met Hoogheid, maar met Keizerlijke Hoogheid. Voor haar huwelijk zelfs met Koninklijke Hoogheid, ondanks dat ze maar een hertogin was. Koning Ludwig I verleende het predicaat Koninklijke Hoogheid aan Hertog Max en zijn gezin.
  • Sisi is echt niet ontvoerd. Als dat al zo was geweest, had men dat echt niet stil kunnen houden.
  • Sisi had geen verhouding met Gyula Andrassy, ook al waren die geruchten er wel. De jongste dochter, Marie Valerie, zou een dochter van hem zijn werd er geroddeld. Maar toen het kind er eenmaal was en naarmate ze wat ouder steeds meer op Franz Joseph begon te lijken, verstomden die geruchten. Het lijkt ook zeer onwaarschijnlijk dat Elisabeth het bed gedeeld heeft met Andrassy. Alle ogen waren al op haar gericht, het zou een schande zijn geweest als dit uit kwam.
    Voor die tijd en in die kringen mochten mannen er andere vrouwen op na houden, maar voor een vrouw was dat echt uit den boze. Sisi’s zusje Sophie Charlotte belandde er zelfs door in een gesticht, omdat ze er met haar arts vandoor was gegaan.
  • Gyula Andrassy is zijn vrouw niet verloren aan verkrachting en ophanging. Katharina (Katinka) leefde zelfs tot 1896.
  • Gyula Andrassy had geen zus met de naam Emanuelle. Wel een broer met de naam Emanuel (Manó), die kunstschilder was.
  • Van Ödön Körtek heb ik nog nooit gehoord.
  • Sisi stierf niet bijna aan cholera. Wel was er in 1866 een cholera uitbraak in Hongarije, en ondanks dat Elisabeth bang was om ziek te worden, bleef ze toch in Hongarije met haar kinderen.
  • Franz Joseph heeft echt niet zijn moeder van het hof gestuurd. Er is wel een situatie geweest waarin aartshertogin Sophie gedreigd heeft de Hofburg te verlaten. Dit naar aanleiding dat Franz Joseph en Elisabeth tijdens haar afwezigheid de kamers van de kinderen (van Sophie en Gisela) verplaatst hebben naar hun eigen appartementen, om ze dichterbij te hebben. Dit vond Sophie dus niet leuk. In een brief heeft Franz Joseph de situatie proberen uit te leggen van hun kant uit en dat als Sophie het er niet mee eens was, ze maar moest gaan.
  • Wat de rol van de jonge Marie (dochter van Fanny uit seizoen 1) moet zijn in dit seizoen is mij een groot raadsel. En een etterbakje eerste klas. Ze werd voorgesteld als Gravin von Lotti, zoals haar moeder Fanny ook werd genoemd in seizoen 1. Er bestaat geen gravin von Lotti, tenminste nergens kunnen vinden.
    Wel had in werkelijkheid Elisabeth haar nichtje Marie, dochter van broer Ludwig, naar Wenen gehaald als speelkameraadje voor dochter Marie Valerie. Marie was trouwens barones von Wallersee, later na haar huwelijk gravin Larisch. Geen gravin Lotti dus. Ook zorgde Elisabeth dat Marie een ‘adellijke’ opvoeding kreeg. Maar het is mij niet duidelijk wat de rol van deze Marie in deze serie is. Wat wilden de makers ermee laten zien?
  • Gravin Esterházy was echt geen vriendin van Elisabeth. In 1862 was ze al zelfs geen grootmeesteres meer.
  • De kroning tot koningin van Hongarije was in 1867. Wat wel klopt was de vermiste Stefanskroon. Die was namenlijk door rebellen in 1848 in een veld begraven.
  • De kroningsjurk van Sisi klopt ook niet. Terwijl men wel in de eerste minuten van aflevering 1 een portretje van Elisabeth in kroningsjurk aan Elisabeth laat zien.