Films en docu's,  Media,  Sisi serie

Sisi, review van de eerste aflevering

Scene uit de eerste aflevering van Sisi
®RTL. Links Nene, in het midden Sisi daarachter hun moeder Ludovica. Graaf Grünne (echt bestaan ook) komt Sisi ophalen omdat de keizer met haar praten wil.

Zoals inmiddels wel bekend komt op 31 december de eerste twee afleveringen van de nieuwe serie Sisi op tv. De serie is nu al op NPO Plus te zien. Daar heb ik toch, omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet langer kon bedwingen, een abonnement à €2.95 op genomen. Inmiddels heb ik de eerste aflevering gezien. Nu wil ik hier wel een eerste Sisi review hier delen.
Ik maak hierin ook veel de vergelijking met de beroemde Sissi trilogie met Romy Schneider. Mede omdat ik denk dat kijkers deze serie ook zullen gaan vergelijken met de films uit de jaren 50.

Wat is mijn mening?

Een korte intro

Is de eerste aflevering al goed? Ja en nee. De eerste scene (geen bloot nog) is nogal een binnenkomer, wat voorspeld dat dit geen serie is om kleine kinderen mee te laten kijken. Later in de aflevering verschijnen er wel een paar blote dames.
Een ding is wel duidelijk al, deze nieuwe serie Sisi echt wel anders dan de romantische zoete Sissi trilogie met Romy Schneider.

Historisch besef

De serie lijkt totaal anders dan de trilogie met Romy Schneider en toch is het in een paar kleine opzichten hetzelfde. Ook deze Sissi films waren niet helemaal historisch correct. Dat is in ieder de geval de eerste aflevering van deze serie ook niet. Ook al wordt er wel enigszins historisch besef meegegeven. Zo zie je bijvoorbeeld de onrustige Hongaren die in opstand kwamen. Die opstand werd door keizer Franz Joseph in samenwerking met de Russen de kop ingedrukt. Alleen de tijd waarin zich dit afspeelt in de serie klopt niet. De opstand vond plaats in 1848/1849 en de eerste aflevering speelt zich af in 1853. De keizer wordt zelfs vervloekt door een vrouw van een geëxecuteerde Hongaar, waar hij zelf de opdracht voor gaf en toeschouwer was. Dat strookt ook niet met de werkelijkheid. Flashbacks naar deze scene komen een aantal keren terug, alsof men je in de serie wil voorbereiden op allerlei onheil. Onheil die de echte Sisi en Franz Joseph wel degelijk overkomen is.
Ook komt keizer Napoleon III in beeld, die niet al te lovend is over de nog jonge keizer.
Wat er niet klopt is bijvoorbeeld de ontmoeting van Sisi met de keizer en het verloop van de verloving. Dit doet in deze serie wat meer denken aan de Sissi trilogie. Maar toch is die ook heel anders.
Ook keizer Franz Joseph werd geplaagd door pogingen tot een aanslag op zijn leven. Een aanslag in 1853 was dan ook de reden dat keizer Franz Joseph op zoek moest gaan naar een vrouw die hem een troonvolger kon baren. Nu komt er in de serie ook een poging voor, die natuurlijk geheel niet volgens historische correctheid verloopt. Zelfs Sisi is er bij betrokken. En graaf Grünne, die ook werkelijk heeft bestaan. Let in de eerste aflevering op de man die gluurt vanachter een boom naar het ontvangst van Sisi bij de keizer. Die man komt later terug om een aanslag te plegen en als mijn voorgevoel klopt, dan zou dit Gyula Andrassy zijn. Als dat zo is, nemen ze wel een heel groot loopje met werkelijkheid. Gelukkig na het zien van de rest van de serie, is het niet Gyula Andrassy, maar de man ga je wel vaker zien.

Hoe wordt Sisi neergezet?

Sisi wordt neergezet als een rebelse jonge dame met een sterke eigen wil die lekker vrij wil zijn. Een wildebras. Zoals haar vader in de serie zegt tegen graaf Richard: “Ze doet altijd wat ze wil”.  Een dame met een enorme bewegingsdrang, zoals paardrijden, wandelen, turnen. Dat klopt dan met de werkelijkheid. Dat graaf Richard voorkomt, klopt ook met de werkelijkheid. Daar was Sisi voor het eerst onbeantwoord verliefd op. Al sterft de echte graaf voordat ze naar Ischl gaan. Toch volgt Sisi haar eigen rebelse wil en wil naar Ischl in een zwarte jurk, omdat ze treurt om de graaf, die volgens haar moeder te eenvoudig was om naast Sisi te staan. Ze chanteert zelfs haar moeder en zus ermee. Jullie hebben mij nodig! Dan alleen in het zwart! In werkelijkheid droegen Helene, Elisabeth en hun moeder zwarte rouwkleding, vanwege het overlijden van een tante. Door een migraine aanval van Ludovika, waren ze verlaat in Ischl aangekomen en daardoor ook geen tijd meer zich om te kleden. Ze verschenen dus alle drie in zwarte kleding voor de keizer, waarbij zwarte kleding Elisabeth goed stond, maar bij Helene minder.

Hoe wordt de keizer en zijn moeder neergezet?

De keizer wordt neergezet, tenminste door de Franse keizer Napoleon III, als een ventje die zijn eerste stapjes zet. In de serie lijkt hij daadkrachtig en soms ronduit brutaal en helemaal niet zo sterk onder de invloed van zijn moeder te staan. Hij schroomt ook niet in de eerste aflevering al een paar mensen omver te knallen. Wat me niet lijkt dat de echte keizer dat gedaan heeft in zijn leven. Hij was zelfs tegen de doodstraf, ook al werd die onder zijn bewind natuurlijk wel uitgevoerd. Ook laat hij wel een zachtere kant zien, een man die aan kan twijfelen aan zijn gevoelens. In dit geval ook gevoed door de vloek van de Hongaarse vrouw.
Zijn moeder wordt wel als een daadkrachtige dame neergezet, maar ook liefdevol en geïnteresseerd. Niet zoals in de Sissi trilogie. Het lijkt er zelfs op dat Sophie vind dat Franz moet kiezen voor de vrouw van wie hij houdt. Niet wie de betere keizerin zou zijn. Daarentegen maakt ze samen met haar zus Ludovika wel degelijk plannen om haar zoon te laten trouwen met een van de dochters van Ludovika, geheel volgens werkelijkheid.

Liefdevol huwelijk van Sisi’s ouders?

In de Sissi trilogie wordt de verhouding van de ouders, hertogin Ludovika en hertog Max, neergezet als liefdevol. Dat is in deze eerste aflevering wel anders. Het is wel duidelijk wie er de broek aan heeft en ook dat strookt met de werkelijkheid. Ludovika zorgde er voor dat haar dochter zou gaan trouwen met een keizer, en hertog Max had dat maar te slikken. Zelf geboren prinses, gedegradeerd tot hertogin toen ze trouwde, wilde het voor haar dochters beter maken.  Het huwelijk van de echte Ludovika en Max was ook niet zo liefdevol.
En wat terecht klopt: Hertog Max schopt tegen de aristocratie aan.

Ontmoeting en verloving

Scene uit de eerste aflevering van Sisi
®RTL. Sisi heeft een boeket bloemen gekregen van de keizer, waarmee de verloving nu officieel bekend is gemaakt.

In eerste instantie lijkt de ontmoeting een beetje op de trilogie, maar toch heel anders. Ze hadden in de serie elkaar al ontmoet bij hun aankomst in Ischl. Maar men ontmoet elkaar daarna ook nog buiten. Maar niet tijdens het vissen.
De verloving komt ook deels overeen met de trilogie, maar is ook heel anders. Hier is het juist Sisi die wil trouwen met de keizer, terwijl hij twijfelt, mede vanwege de vloek die de Hongaarse vrouw uitsprak. Wel krijgt ze de bloemen van de keizer, waarmee de verloving officieel bekend is gemaakt. Hiermee eindigt dan ook de eerste aflevering.

En de paleizen dan?

Heel erg jammer is wel dat men niet gefilmd heeft op correcte historische plekken, zoals de Kaiservilla in Ischl. Ik ga er dan ook van uit dat in de andere aflevering de echte paleizen zoals Laxenburg, Schönbrunn en de Hofburg er ook niet in voorkomen. In de Sissi trilogie met Romy Schneider waren wel historische gebouwen te zien, zoals de Kaiservilla.

Opvallende dingen

Terecht wordt Sisi aangesproken als Elisabeth, hertogin in Beieren en niet als prinses, want dat was Elisabeth niet. Niet terecht is dat ze wordt aangesproken met Hoogheid, dat zou Koninklijke Hoogheid moeten zijn. Het predikaat Koninklijke Hoogheid kreeg het gezin van hertog Max in 1845 van zijn zwager koning Ludwig I.
Aartshertogin Sophie wordt aangesproken met Majesteit, terwijl ze natuurlijk geen keizerin was en ook nooit is geweest. Zij had aangesproken moeten worden met Keizerlijke (of Koninklijke) Hoogheid.
De vader van keizer Franz Joseph is nog niet in beeld geweest.

Mijn conclusie na de eerste aflevering

Moet je deze serie wel gaan kijken vraag je je nu af. Ik ben zeker wel van plan de rest van de serie ook te gaan kijken. Wetende dat deze serie ook een loopje gaat nemen met de historische werkelijkheid. Ik wil nu juist weten wat er allemaal van klopt en wat juist niet. Mijn nieuwsgierigheid naar de rest van de serie is zeker wel gewekt, ook omdat deze toch wel anders lijkt dan de Sissi trilogie met Romy Schneider, die ik ook nog steeds geweldig vind om naar te kijken.
Om echt een complete mening te geven zou ik de serie wel helemaal moeten hebben gezien.  En misschien moeten jullie maar gewoon gaan kijken. Zonder kinderen, dat wel.

Abonneer
Laat het weten als er