Films en docu's,  Media,  Sisi serie

Sisi, review derde aflevering

Ik heb inmiddels de hele serie gebinged, maar nog niet toegekomen om een review te schrijven. En ik wil toch alle afleveringen apart reviewen. Hierbij heb ik nu eerst de derde aflevering opnieuw bekeken, scene voor scene en dat kost helaas veel tijd. Zeker als je dan ook nog van alles op wil schrijven. Zo kan ik dan wel terug lezen waar het allemaal precies om ging. Maar bij deze dan eindelijk de review van de derde aflevering. De aflevering begint waar de vorige is geëindigd, namelijk in de keizerlijke slaapkamer.

Wat is mijn mening?

Intro

Het keizerspaar klaar voor het ontvangst van de kroonlanden
®RTL. Dominique Devenport als Sisi en Jannik Schümann als keizer Franz Joseph. Hier zitten ze klaar om de kroonlanden te ontvangen die zijn gekomen ter ere van het huwelijk.

Ook deze aflevering zeker niet kijken met kinderen. Deze aflevering draait met name om de eerste huwelijksweken van het pasgetrouwde stel. Sisi wordt hier direct al geconfronteerd met al het Spaanse hofceremonieel. Nu heeft de keizer wel het een en ander aangepast. Ook laat Sisi hier zien wat ze kan, een volk charmeren.

Historisch besef

Er wordt hier in deze aflevering minder historisch besef meegegeven dan in de eerste twee afleveringen. Het draait hier dan ook veel meer om de eerste bruiloftsweken, die werden gevierd in Schloss Laxenburg.
Het Spaanse hofceremonieel was voor aartshertogin Sophie erg belangrijk. Franz Joseph heeft dit toch een beetje getemperd, mede vanwege de leeftijd en onervarenheid van Sisi. Zo was er bijvoorbeeld vroeger bij de eerste huwelijkse nacht een hele kudde hofhouding aanwezig. Dat wilde Franz Joseph niet. Ze kregen gelukkig een beetje privacy. Waarbij, kleine spoiler, het huwelijk niet in de eerste nacht al werd geconsumeerd, maar pas later. In de serie lijkt dat zelfs later dan in het werkelijkheid was, namelijk de derde nacht.
Ook zie je meer van het protocol, waar ze zich zo strak aan vast willen houden. Zo mocht de echte keizerin bij officiële gelegenheden haar nichtjes niet knuffelen. Dat zie je in de serie terug met het afscheid van haar ouders. Maar de keizer heeft begrip en steunt haar toch. In meer gevallen wijkt de keizer af van protocollen.

Sisi

Sisi met een nieuw paard
Dominique Devenport in de derde aflevering van Sisi, waarin ze laat zien dat ze goed met paarden overweg kan, tot verbazing van de keizer.

Sisi wordt hier nog wel neergezet als onzeker meisje. Een jong meisje van amper 16, die zich moest proberen staande te houden aan het hof. En ook houdt ze niet van oneerlijkheid. Ze neemt het bijvoorbeeld op voor graaf Grünne.
Ook laten ze zien dat Sisi goed overweg kon met paarden en dat klopt wel met de werkelijkheid. Ook zie je een vrouw die de keizer wat milder kan stemmen, tot genoegen zelfs van haar schoonmoeder en tante, aartshertogin Sophie.  Ook de keizer krijgt dit goed door. Heel langzaam wordt Elisabeth wat zekerder en durft ze te gaan voor wat ze wil en dat is er voor zorgen dat de keizer haar werkelijk lief gaat hebben.
Ook zien we al iets van Sisi, die weet hoe ze bepaalde dingen voor elkaar kan krijgen. Zo ziet ze bijvoorbeeld Fanny in het publiek staan. Sisi pakt haar viooltjessnoepjes die ze van Esterhazy had gekregen en loopt naar het publiek en deelt de snoepjes aan de kinderen uit. Stiekem maakt ze daarbij contact met Fanny, die ontmaskerd was als een niet echte gravin. Die snoepjes trouwens, gesuikerde viooltjes, waren het lievelingssnoepje van de keizerin en zijn nog steeds te koop bij Gerstner te Wenen.

Beeld van de keizer en zijn moeder.

Het beeld wat ik heb van de keizer is erg wisselend. Soms is hij hard en agressief. Soms is hij heel zacht en gevoelig. Het harde en agressieve vind ik persoonlijk niet passen bij de keizer. Wat wel klopt is het beeld wat geschetst wordt van zijn harde werken. Elke dag ging hij vanuit Schloss Laxenburg naar Wenen om aan het werk te gaan en kwam dan in de avond weer terug. Hierbij stond hij ook erg vroeg op. De keizer was een plichtsgetrouwe ambtenaar, die hierin nooit verzaakte.
Tijdens de eerste huwelijksnacht lijkt hij erg grof, liefdeloos en zonder begrip voor Sisi. Toch heeft hij dat degelijk wel. Hij jaagt zelfs de hofhouding weg die aan de deur staan te luisteren. In zijn nakie, dat dan weer wel. Wat mij lijkt dat hij dat nou net niet heeft gedaan.
Wat ik nu wel goed vind, is dat Franz wel door begint te krijgen dat hij zijn vrouw nodig heeft om de liefde van het volk en de kroonlanden.
Ook zie je hem deze aflevering meer lachen en dat is positief.

Sophie vind ik wel erg mooi neergezet. Niet de kattige bozige schoonmoeder uit de Sissi trilogie. Sophie wordt hier neergezet als een vrouw met invloed, die graag een vinger in de pap wilde houden, maar ook een hele zachte kant en die Elisabeth zeker erg vriendelijk en met begrip benaderd. Wel vind ze dat Sisi moet groeien in haar rol als keizerin en dat ze zich gedragen moet, maar pleit bij haar zoon ervoor dat hij haar de tijd geeft om te kunnen groeien.

Historische personen

Keizer Franz Joseph met zijn kamerdienaar Eugen Ketterl
Keizer Franz Joseph, al aardig op leeftijd, met zijn kamerdienaar Eugen Ketterl. Zoals je kan zien, is de keizer hier al op leeftijd en Ketterl nog vrij jong. Dat komt niet overeen met wat ze laten zien in de serie.

In de serie komen ook een groot aantal namen voorbij. Sommigen daarvan hebben werkelijk bestaan, maar is de naam niet helemaal exact. Of ze bestaan echt niet.
Maar soms halen ze ook werkelijke personen naar voren die uit een andere tijd komen. Zoals bijvoorbeeld de kamerdienaar van keizer Franz Joseph. In een eerdere aflevering wordt de oudere man al aan Sisi voorgesteld als Eugen Ketterl. In deze aflevering zie je wat meer van hem. Nou heeft die man werkelijk bestaan en was hij ook werkelijk de kamerdienaar van de keizer. Maar die man is pas geboren in 1859 en de serie zit op het moment nog in 1854. Dat kan niet kloppen. Mocht je wat willen weten over de echte Eugen Ketterl, een man die wel heel dichtbij de keizer stond, dat kan je hier en hier lezen.
Sisi heeft nog heel wat te leren. Om de kroonlanden te kunnen ontvangen, moet ze de talen kunnen spreken. En hierbij verbluft ze gravin Esterhazy met haar Hongaarse taalkennis.  Sisi vertelt dan dat ze vroeger een Hongaarse leraar had.  En dat klopt ook. Ze noemt de naam niet, maar ik weet dat het ging om Johann Mailath. Hij heeft de voorliefde voor Hongarije bij Elisabeth aangewakkerd. Iets wat ze de rest van haar leven zou houden. En de Hongaren houden van haar, dat komt ook terug in deze serie.
Gravin Sophie Esterhazy heeft ook echt bestaan. Ze moet een aartsconservatieve vrouw zijn geweest die zich heel strikt wilde houden aan ceremonieel vertoon. Ze was niet het meest geliefde persoon in het hof, ook bij anderen niet. In de serie steekt het keizerspaar af en toe de draak met haar. En haar val bij Laxenburg, doet me dan wel weer een beetje denken aan de klunzige Böckl uit de Sissi trilogie.

Paleizen

Helaas zit de echte Schloss Laxenburg niet in de serie. Welk paleis/kasteel het wel is weet ik niet. Mocht iemand het weten, dan geef dat gerust aan de in de reacties.
Wel zie je buitenbeelden in ieder geval van de Hofburg en Schönbrunn.

Conclusie

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet zo’n slechte serie vind tot nu toe. Er zitten onwaarheden in, maar ook wel degelijk waarheden, als is het soms in kleine feitjes. Hij is wat donkerder en negatiever dan de Sissi trilogie en dat mag ook. Net na de Tweede Wereldoorlog wilde men die negativiteit niet zien, het moest allemaal vrolijk zijn in de films. Daarom zie je dat dus ook niet in de trilogie met Romy Schneider.
Deze serie heeft daar geen last meer van en feitelijk ging het leven van keizerin Elisabeth ook niet over rozen en dat mag men best laten zien.

Abonneer
Laat het weten als er